Poradnia psychologiczna dla dzieci i młodzieży Kraków

Ośrodek środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży.
Psycholog dzieci oferuje profesjonalną i bezpłatną pomoc psychologiczną i psychoterapeutyczną dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców/opiekunów. Wsparcie realizowane jest w postaci spotkań indywidualnych oraz grupowych sesji wsparcia psychospołecznego. Zgłoszenie do ośrodka nie wymaga posiadania skierowania.

Poradnia psychologiczna dla dzieci i młodzieży Kraków

Oferta dla rodziców/opiekunów

Ścisła współpraca specjalistów z rodzicami
Warunkiem wstępnym i koniecznym jest przesłanie do rejestracji uzupełnionego przez oboje rodziców kompletu zgód na objęcie wsparciem specjalistycznym oraz na dostęp do informacji dotyczących dziecka uzyskanych od innych instytucji. Proces udzielania profesjonalnego wsparcia rozpoczynamy od kompleksowej diagnozy funkcjonowania psychospołecznego dziecka, a także jego rodziny. Rodzina stanowi pierwsze środowisko rozwojowe i wychowawcze dziecka. Można uznać tę najmniejszą grupę społeczną za kolebkę osobowości, w której bliskie interakcje dziecka z matką, ojcem, rodzeństwem czy dziadkami są bodźcem do rozwijania podstawowych funkcji psychicznych i kształtowania struktury osobowości. (R. S. Covey, 7 nawyków szczęśliwej rodziny, Wydawnictwo REBIS, Poznań 2003). Żeby jak najlepiej poznać warunki, w jakich rozwija się dziecko i móc określić możliwe źródła trudności dążymy do poznania rodziny poprzez wywiad środowiskowy przeprowadzany na wczesnym etapie z rodzicami dziecka.
Wywiad środowiskowy

Wywiad środowiskowy to rozmowa z rodzicami / opiekunami stanowiąca integralną, niezbędną część procesu diagnostycznego; wywiad przeprowadzany jest przez terapeutę środowiskowego osobiście lub telefonicznie. To bardzo ważna rozmowa, która pozwala nam na poznanie rodziny, jej potrzeb, oczekiwań słabych i mocnych stron, zasobów i trudności, z którymi się boryka. W czasie wywiadu terapeuta zada wiele pytań, ale prosimy o wyrozumiałość:) Naszym celem jest uzyskanie jak najpełniejszej informacji dotyczącej Waszego dziecka, jego stanu zdrowia od urodzenia, przebytych chorób, które mogły mieć wpływ na aktualne problemy, interesuje nas, jak przebiegała dotychczasowa edukacja przedszkolna i szkolna, jak kształtują się relacje w rodzinie, jak dziecko funkcjonuje w grupie rówieśniczej. Wywiad pozwala na ustalenie, czy Wasza rodzina może liczyć na wsparcie innych osób oraz instytucji, jeśli jest taka potrzeba.

Gorąco zachęcamy do wykorzystania czasu przeznaczonego na wywiad do zadawania pytań terapeucie środowiskowemu. Nasz specjalista jest doświadczonym pedagogiem i chętnie wysłucha, doradzi, pokieruje, pokaże możliwe rozwiązania, podpowie, udostępni materiały edukacyjne…W trakcie spotkania terapeuta udziela porad w zakresie problemów wychowawczych, konsekwencji i stawiania granic, komunikacji w rodzinie, dzięki czemu pomaga w zapobieganiu pogłębiania się problemu i wspiera wszystkich członków rodziny w drodze do uzyskania pozytywnych zmian w życiu.

Zatrudniony w Ośrodku terapeuta środowiskowy realizuje także wizyty domowe i środowiskowe.

Jeśli macie Państwo więcej pytań, piszcie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Więcej o roli terapeuty środowiskowego w procesie powrotu do zdrowia przeczytacie także na naszej stronie internetowej.

Diagnoza indywidualna dziecka

Diagnoza wymaga co najmniej 3 godzinnych spotkań z dzieckiem, ale w bardziej skomplikowanych przypadkach może potrwać dłużej. Terminy spotkań diagnostycznych są dopołudniowe z uwagi na fakt, że dziecko wtedy lepiej funkcjonuje, nie jest zmęczone i narażone na niekorzystne czynniki stresowe kumulujące się w ciągu dnia. Jeżeli, w związku z koniecznością zwolnienia dziecka z zajęć w przedszkolu lub szkole, potrzebujecie Państwo zaświadczenia, proszę zgłosić to w dniu wizyty terapeucie prowadzącemu spotkanie.

Diagnoza funkcjonowania psychospołecznego powstaje w oparciu o wywiad – rozmowę z dzieckiem i jego rodzicami, a w uzasadnionych przypadkach także w oparciu o badania kwestionariuszami diagnostycznymi (m.in. korzystamy z Baterii Kwestionariuszy Funkcjonowania Społecznego (B-KFS), czyli pierwszego w Polsce wielowymiarowego narzędzia do komplementarnej (pozytywnej i negatywnej) diagnozy funkcjonowania społecznego jednostki, wykorzystującego jednocześnie najnowsze podejście psychometryczne (IRT), gwarantujące najwyższą trafność i rzetelność).

Po zakończeniu procesu diagnostycznego specjalista przekazuje rodzicom / opiekunom informację zwrotną na temat rozpoznania, możliwych źródeł problemu oraz sposobów jego rozwiązania. Jeśli specyfika problemu wymaga zaangażowania dodatkowych specjalistów lub skierowania do innej adekwatnej formy wsparcia, również zostaniecie Państwo o tym poinformowani.

Plan Zdrowienia

W oparciu o to, czego dowiemy się od Was i Waszego dziecka wspólnie opracujemy tzw. plan zdrowienia, czyli dokument, w którym określimy, co jest naszym celem do osiągnięcia, jak często i jak długo będziemy się spotykać, zaproponujemy konkretne metody pracy z dzieckiem oraz wsparcie dla Państwa, ustalimy, jakie organizacje i specjaliści mogą być naszymi sojusznikami i kogo doprosimy do współpracy (wychowawca, pedagog szkolny, pracownik socjalny, asystent rodziny, kurator, etc.). Po upływie czasu określonego w Planie Zdrowienia dokonujemy wspólnie ewaluacji poziomu osiągniętych rezultatów i decydujemy o zakończeniu lub przedłużeniu terapii.

Jeśli dla rozwiązania problemów dziecka wymagane jest podjęcie przez jego rodziców dodatkowych kroków, takich jak konsultacja lekarska lub psychologiczna, terapia par lub rodzinna, poradnictwo, liczymy na to, że Państwo odpowiedzialnie zaangażujecie się we wspólną realizację celu, jakim jest uzyskanie poprawy funkcjonowania Waszej rodziny.

Aktualności

Wkrótce więcej aktualności

Harmonogram pracy zespołu terapeutycznego

Poniedziałek - Piątek 8:00 - 20:00

HARMONOGRAM PRACY TERAPEUTÓW
imię i nazwiskoponiedziałekwtorekśrodaczwartekpiątek
Adamska Katarzyna8:00 - 18:0014:00 - 20:00-8:00 - 20:00-
Fuksiewicz Paweł8:00 - 20:0013:00 - 20:0011:00 - 20:008:00 - 20:008:00 - 16:00
Grzybowski Antoni8:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:0010:00 - 20:00
Kania Małgorzata8:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:00
Ludwig Magdalena-8:00 - 10:0016:00 - 20:0017:00 - 20:00-
Siwicka Sylwia----8:00 - 20:00
Maryniak Beata-9:00 - 20:00-8:00 - 18:00-
Szuba Magdalena8:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:00
Pytko Katarzyna8:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:00

Zespół terapeutyczny

Zespół pracuje pod superwizją Marzeny Krzanowskiej

Zespół terapeutyczny UNIMED

Katarzyna Pytko-Kiełkowska

Kierownik ośrodka
Pedagog resocjalizacyjny; specjalista zarządzania w jednostkach pomocy społecznej i ochronie zdrowia.

Paweł Fuksiewicz

Psycholog kliniczny, psychoterapeuta dzieci i młodzieży
Jestem psychologiem, specjalistą psychologii klinicznej, certyfikowanym specjalistą psychoterapii dzieci i młodzieży. Ukończyłem całościowe szkolenie z psychoterapii oraz kurs podstawowy z zakresu psychotraumatologii. Pracuje z dziećmi, młodzieżą oraz z rodzinami.

Małgorzata Kania

Psycholog, psychoterapeuta w procesie certyfikacji
Jestem absolwentką psychologii na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, obecnie w trakcie całościowego szkolenia psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym, akredytowane przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne oraz Polskie Towarzystwo Psychoterapii Psychodynamicznej. Prowadzę psychoterapię indywidualną dzieci, młodzieży oraz młodych dorosłych w podejściu psychodynamicznym, korzystam jednak także z wiedzy zaczerpniętej z innych orientacji teoretycznych.

Antoni Grzybowski

Psycholog, psychoterapeuta w procesie certyfikacji.

Agnieszka Wiktor

Psycholog
Jestem psychologiem, w trakcie szkolenia do certyfikatu psychoterapii atestowanego przez PTP. W Ośrodku zajmuję się pracą indywidualną z dziećmi i młodzieżą, ale prowadzę także warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i zajęcia w programie terapii i psychoedukacji skierowanym do dzieci i młodzieży nadmierne korzystających z Internetu/komputera, ich bliskich i rodzin.

Katarzyna Adamska-Zegar

Psycholog
Jestem psycholożką, absolwentką psychologii stosowanej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie w trakcie całościowego szkolenia przygotowującego do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty, organizowanego przez Fundację KONTEKST na Rzecz Rozwoju Psychoterapii i Terapii Rodzin. Na co dzień pracuję z dziećmi i młodzieżą w zakresie wsparcia psychologicznego, a także z dorosłymi – rozwijając ich kompetencje wychowawcze oraz umiejętności psychospołeczne.

Magdalena Szuba

Pedagog, terapeuta środowiskowy
jestem pedagogiem resocjalizacyjnym, absolwentką pedagogiki resocjalizacyjnej Wyższej Szkoły Filozoficzno – Pedagogicznej ‘IGNATIANUM” w Krakowie. Ukończyłam również studia podyplomowe Organizacja i Zarządzanie Oświatą na Akademii ‘IGNATIANUM” w Krakowie. Swoje wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyłam w pracy w ośrodku socjoterapeutycznym i ośrodku wychowawczym dla dzieci i młodzieży. Pracowałam również jako streetworkerka w organizacji pozarządowej. Zdobyłam doświadczenie jako trener umiejętności psychospołecznych w Centrum Wsparcia Rodzin. Posiadam certyfikaty ukończenia szkoły i treningu Szkoły Mediacji, udziału w konferencji szkoleniowej z zaburzeń osobowości u dzieci i młodzieży oraz ukończenia kursu z rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży.

Beata Maryniak

Jestem psychologiem z dyplomem Uniwersytetu  SWPS w  Warszawie, ukończyłam studia podyplomowe z poradnictwa i pomocy psychologicznej  na Uniwersytecie Jagiellońskim w  Krakowie. Jestem certyfikowanym trenerem umiejętności psychospołecznych, również dla dzieci z Autyzmem i ADHD. Prowadzę konsultacje dla dzieci, głównie dotyczące rozwoju i zaburzeń zachowania. Pracuję z dziećmi z orzeczeniem, autyzmem, ADHD, niespecyficznym obrazy zaburzeń. Szkolę się z zakresu psychoterapii dla psychologów oraz pracy z traumą w Szkole Psychoterapii DIALOG certyfikowanej przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Aktualnie podjęłam proces szkolenia w Szkole Psychoterapii Poznawczo - Behawioralnej Uniwersytetu SWPS.

Marzena Krzanowska

Certyfikowany psychoterapeuta (Polskie Towarzystwo Psychiatryczne oraz European Association for Psychotherapy), superwizor Sekcji Naukowej Psychoterapii i Sekcji Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, konsultant rodzinny Stowarzyszenia Psychoterapeutów Krakowskiego Ośrodka Terapii, trener profilaktyki Polskiego Stowarzyszenia Psychologów Praktyków

Ścieżka Pacjenta w poradni

Ważne informacje

W jaki sposób mogę zgłosić dziecko do ośrodka?

Zgłoszenia można dokonać:

  • osobiście w siedzibie Ośrodka przy ul. Młodej Polski 7 w Krakowie w godz. 08.00 do 20.00
  • telefonicznie pod nr 12 415 81 12
  • mailowo na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zgłoszenie zostaje przyjęte, kiedy otrzymamy od Państwa drogą mailową uzupełniony komplet dokumentów dostępnych do pobrania ze strony www.unimed-nzoz.pl (zakładka: Druki i wnioski) Rejestracja skontaktuje się z opiekunem dziecka proponując termin konsultacji u specjalisty.

Jakie dokumenty są wymagane do zgłoszenia dziecka do ośrodka?

Abyśmy mogli rozpocząć udzielanie świadczeń potrzebujemy Państwa pisemnej zgody na objęcie dziecka wsparciem specjalistycznym oraz współpracę ze środowiskiem. Oba formularze zgód dostępne są do pobrania TUTAJ: https://www.unimed-nzoz.pl/druki-i-wnioski.html

lub poniżej:

Do dzieci w jakim wieku skierowana jest oferta ośrodka?

Udzielamy profesjonalnego wsparcia dzieciom w wieku od 0 do 21 lat i ich rodzinom.

Czy rodzic także może uzyskać wsparcia w ramach ośrodka?

Tak, założeniem naszego ośrodka jest aktywizowanie zasobów, które tkwią w najbliższym środowisku naszych pacjentów, aby – gdy pojawi się kryzys psychiczny – w pierwszej kolejności najbliższe im osoby lub przedstawiciele instytucji uczestniczących w ich życiu, np. szkoły, służyły wsparciem i pomocą.
Rodziców i opiekunów angażujemy w plan zdrowienia dziecka m.in. poprzez udział w sesjach wsparcia psychospołecznego, uczestnictwo w zajęciach Szkoły dla Rodziców oraz psychoedukację i poradnictwo terapeuty środowiskowego. Współpracujemy z pedagogami i psychologami szkolnymi, asystentami rodziny, kuratorami, jeśli jest taka potrzeba ze strony rodziny.

Jak długo dziecko może korzystać ze wsparcia w ośrodku?

Ośrodek z założenia realizuje wsparcie o charakterze krótkoterminowym, tj do 12 – 15 spotkań. O długości terapii decyduje zespół terapeutyczny podczas cotygodniowych zebrań klinicznych. Przedłużenie procesu wymaga dokonania okresowej ewaluacji sporządzanej w obecności rodziców przez psychologa i terapeutę środowiskowego.

Jakiego rodzaju zajęcia realizowane są w ośrodku?

Kontakt z rodziną rozpoczynamy od wstępnej konsultacji prowadzonej przez terapeutę środowiskowego w celu zebrania informacji na temat funkcjonowania psychospołęcznego dziecka. Równocześnie w proces diagnozy włącza się psycholog. Po 3 sesjach diagnozy i zbierania wywiadu w zespole decydujemy o możliwościach udzielenia wsparcia w sytuacji danej rodziny. Śpotkania z członkami rodziny odbywają się zarówno na terenie ośrodka jak i w miejscu zamieszkania.
W zależności od charakteru i złożoności problemu formułujemy tzw. Plan zdrowienia, w ramach którego proponujemy m.in. psychoterapię indywidualną, konsultacje rodzinne, poradnictwo, sesje wsparcia psychospołęcznego, terapię grupową, w tym np. udział w zajęciach podnoszących kompetencje rodzicielskie, grupie dla młodzieży, poradnictwie w zakresie psychodietetyki, profilaktyki uzależnień i zachowań ryzykownych, treningu umiejętności psychospołecznych.

Kim jest terapeuta środowiskowy i jaka jest jego rola?

Terapeuty środowiskowy udziela wsparcie pacjentowi/podopiecznemu, jego rodzinie oraz społeczności lokalnej.

Zadaniem terapeuty środowiskowego jest:

  • prowadzenie działań profilaktycznych i mających na celu wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka,
  • współudział w procesie diagnostyczno-terapeutycznym zaburzeń psychicznych poprzez uczestnictwo w planowaniu i realizacji terapii w wymiarze indywidualnym i społecznym, prowadzenie stałej oceny jej postępów oraz wybór adekwatnych oddziaływań medycznych i psychospołecznych,
  • prowadzenie konsultacji rodzinnych i instytucjonalno-rodzinnych dotyczących problemów zdrowia psychicznego dziecka lub nastolatka,
  • prowadzenie edukacji rodziców i wychowawców rozwijającej ich umiejętności dobrego kontaktu z dzieckiem i mających, na celu umacnianie więzi emocjonalnej i wprowadzanie w normy społeczne,
  • prowadzenie edukacji i socjoterapii adresowanej do dzieci i młodzieży rozwijającej kompetencje społeczne,
  • wspieranie rodziny i środowiska wychowawczego we wspomaganiu rozwoju dziecka z problemami zdrowia psychicznymi,
  • prowadzenie interwencji środowiskowych dotyczących pacjenta, jego rodziny oraz szerzej rozumianej społeczności lokalnej, integracja i koordynacja dostępności oddziaływań różnych placówek i specjalistów,
  • zapewnienie dostępu i efektywnego wykorzystania świadczeń oferowanych przez system ochrony zdrowia, edukacji i pomocy społecznej,
  • przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży zagrożonych rozwojem zaburzeń psychicznych.
Jak często odbywają się spotkania w ośrodku i jak długo trwa jedno spotkanie?

Spotkania odbywają się zazwyczaj co tydzień i trwają godzinę (sesje indywidualne) lub dwie godziny (sesje z udziałem więcej niż jednego świadczeniobiorcy).

Czy dziecko może przychodzić na spotkania samo czy musi je przyprowadzać rodzic?
Na pierwsze spotkania diagnostyczne dziecko musi zgłosić się z rodzicem / opiekunem. W późniejszym czasie rodzic może zdecydować o samodzielnym zgłaszaniu się dziecka na sesje do ośrodka. W tym celu musi przedłozyć terapeucie pisemne oświadczenie zawierajace informację, że ponosi pełną odpowiedzialność za dziecko w czasie obejmującym dotarcie i powrót ze spotkania terapeutycznego.
Mieszkam poza Krakowem. Czy mogę zapisać dziecko do Waszego ośrodka?

Tak. Jednocześnie informujemy, że w Polsce w związku z reformą psychiatrii dzieci i młodzieży,praca ośrodków ma być oparta przede wszystkim na realizacji świadczeń w środowisku, zalecany jest wybór ośrodka jak najbliżej miejsca zamieszkania. Pod numerem małopolskiej infolinii NFZ 800 007 797 oraz na stronie https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/informacje-o-swiadczeniach/ochrony-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy/ uzyskacie Państwo wyczerpujące informacje o placówkach zlokalizowanych na terenie Małopolski oferujacych bezpłatną pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży.

W jaki sposób zgłosić nieobecność dziecka na spotkaniu w ośrodku?

Każdorazowo nieobecność dziecka należy zgłosić na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jednocześnie informujemy, że, z uwagi na dużą liczbę osób oczekujacych na udzielenie pomocy, niezgłoszenie nieobecności skutkuje zablokowaniem terminu i zaproponowaniem go kolejnemu oczekującemu pacjentowi.

W jaki sposób mogę skontaktować się z terapeutą prowadzącym moje dziecko w terapii?

Prosimy o kontakt na adres rejestracji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Korespondecja jest bezzwłocznie przekazywana właściwemu terapeucie prowadzącemu dziecko.

Infolinia - Pomoc Psychologiczna dla dzieci

“Powiedz co czujesz. Zdemaskuj emocje” to kampania społeczna Ministerstwa Zdrowia, której celem jest zwrócenie uwagi na problemy psychiczne dzieci i młodzieży. Kampania promuje specjalną infolinię 800 12 12 12 oferującą doraźne wsparcie psychologiczne dzieciom i młodzieży, a także ich rodzicom i opiekunom. Numer działa przez całą dobę, a połączenie z nim jest bezpłatne. Młodzi ludzie, którzy od zwykłej rozmowy telefonicznej wolą komunikator, mogą skorzystać z chatu dostępnego na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka link.